Pernah Jumpa Mayat TERSENYUM Di Hospital. Bila Selidik Dia Rupa2nya Adalah…..

| June 7, 2017 | 0 Comments

Pernah Jumpa Mayat TERSENYUM Di Hospital. Bila Selidik Dia Rupa2nya Adalah….. | Selama saya berkhidmat sebagai doktor ni dah bermacam raut wajah mayat yang saya lihat. Ada yang mukanya sedikit membiru. Ada yang mukanya kusam dan muram.


Sekadar Gambar Hiasan.

Pengalaman paling dasyat bila tengok wajah seorang bayi yang dibuang ke dalam longkang oleh ibunya sendiri. Kepalanya dah lembik macam jeli dah. Mukanya dah bertukar hijau sebab sedang mengalami proses pembusukan ( decomposition ). Bau daging busuk menyengat seluruh ruangan bilik mayat masa tu.

Saya tak jijik dengan mayat bayi tu tapi yang buat saya jijik adalah perbuatan si ibu tu. Tergamak dia buang anak dia sendiri ke dalam longkang busuk penuh air kan. Bayangkan seorang bayi yang tak berdaya tercungap-cungap seorang diri menahan kesakitan air yang masuk ke dalam paru-parunya akibat perbuatan ibunya sendiri. Saya tak rasa ni kes meroyan ( postpartum psychosis ). Ni mesti kes nak tutup malu sebab dah hamil sebelum nikah.

Bukan memori buruk je saya ada bila berhadapan dengan mayat ni. Ada memori indah yang saya dapat bila tengok raut wajah satu jenazah ni. Mula-mula saya tengok saya tak percaya sebab saya ingatkan jenazah tu tengah tidur. Korang pernah tengok orang yang tertidur tapi tersenyum tiba-tiba sebab mengigau tak? Camtu la mimik muka satu jenazah yang saya tengok ni.

Rupa-rupanya jenazah tu orang tabligh. Alaa, kelompok manusia berserban dan berjubah yang selalu datang ke masjid kampung kita tu. Datang pula bawa periuk belanga dan perkakas dapur tu. Alaa, yang selalu ketuk rumah kita dan bagi salam tapi kita pergi menyorok dan buat-buat macam takde orang kat rumah tu. Kenal kan?

Katanya kereta arwah tu terbabas dan terlanggar tembok dalam perjalanan ke hospital. Ingatkan dia nak pergi jumpa doktor tapi sebenarnya dia la doktor tu. Doktor Pakar Saraf ( Neurologist ) rupanya! Saya pernah dengar cerita tentang arwah. Arwah ni kalau dia bagi ubat kat pesakit dia mesti dia pesan camni ” Ubat ni ikhtiar je ye. Yang Menyembuhkan cuma Allah.

Ni la keistimewaan yang Tuhan bagi pada orang-orang yang tak lupakan Dia ketika masih hidup. Maka Tuhan pun muliakan dia ketika dia dah takde lagi di dunia ni. Apa pengakhiran kita semua ye? Pengalaman saya lihat beratus-ratus kematian ni, tak pernah seorang pun yanh saya pernah dengar mampu ucap kalimah syahadah sebelum meninggal dunia. Kita pula bagaimana ye? Tepuk dada, tanya iman la jawabnya ye. – DR TAUFIQ RAZIF

PALING POPULAR BULAN INI .. JOM BACA !!

Tags: , , , , , ,

Category: KISAH HOSPITAL

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *